Рекомендації по підготовці закладів оздоровлення та відпочинку

Інформація до відома керівників закладів оздоровлення та відпочинку

З метою вдосконалення організації оздоровлення та відпочинку дітей в літній період рекомендовано

Перед початком оздоровчої кампанії керівникам закладів  необхідно акцентувати увагу на:

  • стан водопровідних та каналізаційних систем,
  • організацію харчування,
  • медичне забезпечення та здійснення заходів щодо ефективної профілактики інфекційних захворювань і харчових отруєнь.

До початку оздоровчої кампанії  в містах та районах області необхідно провести комісійні перевірки  щодо підготовки закладів оздоровлення та відпочинку дітей до роботи у літній період з обов’язковим включенням до них представників Держпродспоживслужби.

Установам та організаціям, на балансі яких утримуються заклади оздоровлення та відпочинку до початку роботи закладів організувати проведення необхідного комплексу лабораторно-інструментальних досліджень. Заборонено відкриття закладів оздоровлення та відпочинку дітей, які не мають необхідного технологічного та холодильного обладнання, кухонного та столового посуду, миючих та дезінфікуючих засобів, не забезпечених умовами для додержання правил особистої гігієни відпочиваючих.

Крім даних лабораторного контролю питної води та води з місць купання,  комісії з прийомки дитячих оздоровчих закладів необхідно надати наступні матеріали:

  • графіки заїздів
  • договори на проведення дератизації, дезінфекції, дезінсекції, акарицидної обробки, проведення хімічної чистки (або камерної дезінфекції) та прання постільних речей
  • вивіз твердих та побутових відходів
  • про забезпеченість медичного пункту ліками, обладнанням
  • про забезпечення кухонними працівниками, педагогічним персоналом ( при залученні зазначених працівників з інших областей)
  • висновки про справність холодильного та технологічного обладнання, вентиляційної системи харчоблоку
  • перелік працівників з зазначенням посади та даними про медичний огляд та медичні книжки

Перелік постачальників продуктів харчування та продовольчої сировини визначається рішенням тендерних комітетів (комісій) за погодженням з територіальною установою Держпродспоживслужби. Під час прийняття рішень надається перевага постачальникам з прямими поставками та поставками з найменшою кількістю посередників. Постачальники, які проводять діяльність, що не вимагає отримання експлуатаційного дозволу, повинні провести державну реєстрацію потужності в територіальній установі Держпродспоживслужби.

Постачальники, разом із керівниками закладів оздоровлення та відпочинку дітей складають графіки і маршрути постачання. Харчові продукти, що надходять  до харчоблоку повинні відповідати нормативно-технічній документації та мати супровідні документи з вказаною датою і годиною випуску продукту та кінцевий термін реалізації.

Керівниками закладів оздоровлення та відпочинку дітей затверджуються примірні двотижневі меню, які погоджуються також з територіальною установою Держпродспоживслужби, відповідно до норм харчування затверджених Постановою КМУ від 22.11.04 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку».

З метою профілактики харчових отруєнь та захворювань шлунково-кишкового тракту, в закладах оздоровлення категорично забороняється замовляти, приймати та використовувати:

  • м'ясо та яйця водоплавної птиці
  • м'ясо, яке не пройшло ветеринарного контролю
  • м'ясні обрізки, субпродукти (діафрагму, кров, легені, нирки, голови тощо), за винятком печінки та язика
  • свинину жирну, річкову та копчену рибу, низькосортні м'ясні вироби (нижче I сорту), гриби
  • соуси, перець, майонез, вироби у фритюрі, у тому числі чіпси
  • вироби швидкого приготування, газовані напої, квас, натуральну каву
  • кремові вироби, вершково-рослинні масла та масла з доданням будь-якої іншої сировини (риби, морепродуктів тощо)
  • морозиво, сметану, фляжне молоко та сир м'який без термічної обробки
  • консерви непромислового виготовлення та інше

Заборонено використовувати продукти, що містять синтетичні барвники, ароматизатори, підсолоджувачі, підсилювачі смаку, консерванти.

З метою оцінки ефективності проведеного оздоровлення, медпрацівникам, закріпленим за закладом оздоровлення, необхідно проводити медичний огляд дітей перед початком зміни та перед її закінченням.

Рекомендований перелік документів, які подаються комісії при прийомці стаціонарного дитячого оздоровчого закладу

  1. Акт на право землекористування.
  2. Свідоцтво про державну реєстрацію закладу.
  3. Документи на право власності, договір на оренду тощо.
  4. Графік заїздів по змінам.
  5. Дані лабораторного контролю питної води, води з місць купання.
  6. Договір на проведення дератизації, дезінфекції, дезінсекції. Акти виконаних робіт.
  7. Договір на проведення хімічної чистки (або камерної дезінфекції) постільних речей.
  8. Договір на прання постільних речей.
  9. Договір на вивіз сміття та рідких нечистот.
  10. Договір про забезпечення електроенергією.
  11. Договір про забезпечення медпункту ліками, обладнанням.
  12. Висновок про справність холодильного та технологічного обладнання харчоблоку.
  13. Довідка пожежного нагляду або підпис пожежного інспектора в акті прийомки оздоровчого закладу.
  14. Довідка технічного нагляду або підпис інспектора в акті прийомки оздоровчого закладу.
  15. Список працівників з зазначенням посади та даними про медичний огляд. Медичні книжки.
  16. Перелік постачальників, схема доставки продуктів харчування.
  17. Перспективне двотижневе меню.
  18. Копія свідоцтва про проходження закладом атестації.

Рекомендований перелік документів, які подаються комісії при прийомці таборів з денним перебуванням

  1. Графік роботи по змінам.
  2. Договір на проведення дератизації, дезінфекції, дезінсекції. Акти виконаних робіт.
  3. Договір на вивіз сміття та рідких нечистот.
  4. Довідка пожежного нагляду або підпис пожежного інспектора в акті.
  5. Довідка технічного нагляду або підпис інспектора в акті.
  6. Список працівників з зазначенням посад та даними про медичний огляд. Медичні книжки.
  7. Результати лабораторних досліджень питної води.
  8. Схеми доставки продуктів харчування, перелік постачальників, двотижневе меню.

 

Основні принципи організації роботи медичного персоналу у дитячому закладі оздоровлення та відпочинку

  1. Штати медичного персоналу встановлюються у відповідності з діючими Типовими штатними нормативами для оздоровчих закладів.
  2. Медичні працівники для роботи в закладах оздоровлення виділяються територіальними медустановами.
  3. Методичне керівництво і контроль за роботою лікарів і середнього медичного персоналу в закладах оздоровлення здійснюються місцевими (районними) педіатрами, головними лікарями лікарень або поліклінік по місцю знаходження установи, у веденні якої знаходиться заклад.
  4. В обов'язки медичних працівників оздоровчих закладів для дітей входить:

4.1 Постійний контроль за виконанням санітарних норм і правил при підготовці закладу до роботи та в процесі функціонування.

4.2. Проведення організаційно-підготовчої роботи перед виїздом дітей в оздоровчий заклад:

- попередній огляд і перевірка готовності до прийому дітей, приміщень, території, місць купання і занять спортом, огляд оточуючої місцевості;

- обов'язкова участь у прийомі закладу до роботи (сумісно з комісією по прийомці закладу);

- обладнання медичного кабінету і ізолятора, оснащення їх необхідним набором медикаментів і перев'язуючого матеріалу згідно регламентованого переліку, медичною документацією;

- перевірка медичних документів кожного співробітника дитячого оздоровчого закладу;

- проведення медичного огляду дітей при прийманні до закладу, засвідчення наявності медичних довідок з заключенням лікаря про можливість направлення дитини за станом здоров'я до закладу оздоровлення та про відсутність педикульозу, корости та інфекційних захворювань у сім'ї, квартирі, школі;

4.3. Лікувально-профілактична робота медичного персоналу у закладі:

- систематичний нагляд за станом здоров'я дітей, особливо за дітьми з відхиленнями у стані здоров'я ;

- розподіл дітей на медичні групи для занять фізкультурою;

- інформація педагогічного персоналу про стан здоров'я дітей, рекомендований режим для дітей з відхиленнями у стані здоров'я;

- проведення щоденного амбулаторного прийому з метою медичної допомоги захворілим; активне виявлення захворілих дітей, своєчасна їх ізоляція, організація лікування та догляду за дітьми, що знаходяться в ізоляторі; здійснення (за показниками) госпіталізації дітей у лікувально-профілактичні заклади, закріплені за дитячими оздоровчими закладами, згідно територіальній приналежності; при виникненні нещасних випадків надання першої медичної допомоги, транспортування у найближчий стаціонар;

- негайна сигналізація у відповідний відділ охорони здоров'я і Держпродспоживслужби про випадки інфекційних захворювань, організація сумісно з директором (начальником) дитячого оздоровчого закладу госпіталізації і транспортування хворих у лікарню;

- здійснення контролю за організацією харчування дітей: якістю поступаючих продуктів, умовами їх зберігання, дотримання строків реалізації, технологією приготування, якістю готової їжі, санітарним станом і утриманням харчоблоку, миття посуду, щоденних оглядів персоналу харчоблоку і дітей-чергових на гнійничкові захворювання; відбір добової проби їжі; 

- систематичний контроль за санітарним станом і утриманням всіх приміщень і території закладу, джерел водопостачання;

- контроль за дотриманням правил особистої гігієни дітьми і персоналом;

- організація і проведення санітарно-епідемічних заходів;

- проведення санітарно-просвітницької роботи з персоналом і дітьми. Проведення ігор, вікторин, днів здоров'я, вечорів питань і відповідей, організація санітарних постів і керівництво їх роботою;

- медичний контроль: за організацією фізичного виховання дітей, за станом і утриманням місць занять фізичною культурою; спостереження за правильним проведенням заходів по фізичній культурі у залежності від статі, віку й стану здоров'я дітей (ранкова гімнастика, плавання, змагання, спортивні ігри, заняття спортивних секцій, туризм, екскурсії, прогулянки та інш.);

- систематичний контроль за проведенням оздоровчих заходів, у тому числі: загартовуючих процедур - повітряні та сонячні ванни, купання та ін.;

- участь у підготовці туристичних походів і прогулянок (огляд дітей, ознайомлення з маршрутом, місцями відпочинку, перевірка одягу, взуття, наявність головних уборів, санітарної сумки), проведення бесід про режим у поході;

- ведення медичної документації, складання звітів з проведенням аналізу ефективності перебування дітей у таборі.

Примірний перелік медичної документації для закладу оздоровлення. 

1) медична довідка школяра, що виїздить у заклад;

2) журнал реєстрації амбулаторних хворих ;

3) журнал обліку інфекційних захворювань;

4) журнал ізолятора;

5) книга для запису санітарного стану установи ;

6) журнал обліку по пропаганді здорового способу життя ;

7) позагінна картотека;

8) журнал бракеражу сирої їжі;

9) журнал бракеражу готової їжі;

 10) журнал здоров’я працівників харчоблоку (з відмітками про відсутність гнійничкових захворювань-заповнює медичний працівник, відсутність дисфункцій кишечнику та гострих респіраторних інфекцій-заповнює працівник харчоблоку);

11) журнал огляду на педикульоз;

12) журнал обліку дезінфекційних засобів.

4.4. Результати перебування дітей в оздоровчому закладі відмічаються у медичній довідці, яка повертається дитині для передачі лікарю школи або поліклініки, у випадку перенесення захворювання у медичній довідці вказується діагноз і тривалість хвороби.

4.5. За організацію і якість харчування в оздоровчому закладі несуть відповідальність керівник установи, лікар, медична сестра, дієтсестра.

4.5.1 Медичні працівники складають меню-розкладки з врахуванням рекомендованого семиденного меню добового типового набору  продуктів.

4.5.2 Медичні працівники здійснюють контроль за:

- якістю продуктів, що поступають на харчоблок, з реєстрацією у спеціальному журналі;

- умовами зберігання продуктів з дотриманням строків реалізації;

- якістю виготовленої їжі;

- дотриманням натуральних норм продуктів харчування (за накопичувальною бухгалтерською відомістю кожні 10 днів);

- правильністю відбору і зберігання добової проби;

- дотриманням правил особистої гігієни працівниками харчоблоку і черговими по їдальні.

 Пам’ятка складена на основі Державних санітарних правил та норм –ДСанПіН 5.5.5.23-99 «Улаштування, утримання і організація режиму діяльності дитячих оздоровчих закладів», інших документів.

 

До уваги власників дитячих закладів оздоровлення та відпочинку

Відповідно до Законів України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про оздоровлення та відпочинок дітей», з метою забезпечення повноцінного безпечного відпочину дітей влітку 2019 року та недопущення ускладнень санітарно-епідемічної ситуації, зокрема з гострих кишкових інфекцій, харчових отруєнь, пов’язаних з перебуванням дітей у закладах оздоровлення та відпочинку при підготовці до початку роботи необхідно:

-вжити заходів щодо створення оптимальних умов для безпечного, ефективного перебування, проживання дітей у закладах оздоровлення та відпочинку незалежно від форми власності та підпорядкування;

-провести ремонти житлових приміщень, гральних кімнат, санітарних вузлів, харчоблоків з метою приведення їх у відповідність до вимог санітарних норм і правил до початку роботи ( не пізніше 20 травня);

-впорядкувати територію закладу оздоровлення та відпочинку (ремонт пішохідних доріжок, зачистка дерев від сухостою, ремонт обладнання на гральних та спортивних майданчиках, облаштування освітлення в нічний час),

-провести заходи з профілактичної дезінфекції, дезінсекції, дератизації, укласти угоди на вивезення твердих та рідких побутових відходів;

-провести ревізію інженерних мереж водопостачання, водовідведення, приладів гарячого водопостачання та отримати акти щодо можливості їх експлуатації;

-провести дезінфекцію свердловин, систем водопостачання з подальшим лабораторним дослідженням питної води та води відкритих водойм за санітарно - хімічними та мікробіологічними показниками;

-привести харчоблоки закладів оздоровлення та відпочинку у відповідність до санітарних норм і правил (укомплектувати харчоблоки сучасним технологічним та холодильним обладнанням, столовим та кухонним посудом, розроблювальним інвентарем, холодною та гарячою проточною водою згідно потреб);

-вжити заходів щодо організації повноцінного якісного та безпечного харчування дітей, визначити перелік постачальників харчових продуктів, проводити в установленому порядку закупівлю продуктів харчування за обов’язкової наявності документів, що засвідчують їх походження, якість та безпеку;

-розробити та узгодити з Держпродспоживслужбою перспективне двотижневе меню з урахуванням норм харчування, затверджених постановою КМ України від 22.11.2004 №1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМ України від 06.02.2019 № 73;

-забезпечити постійний контроль за якістю та безпекою продовольчої сировини та харчових продуктів, організацію відомчого лабораторного контролю за безпечністю готових страв;

-облаштувати приміщення медичного кабінету (блоку, ізолятору) холодною та гарячою проточною водою, водовідведенням, меблями, необхідним медичним та холодильним обладнанням, медикаментами, перев’язувальним матеріалом, укомплектувати професійними медичними кадрами, які мають досвід роботи в дитячих оздоровчих закладах;

-забезпечити контроль за виконанням заходів щодо профілактики інфекційних захворювань та харчових отруєнь в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку;

-укомплектувати заклади оздоровлення та відпочинку персоналом вихователів, кухарів, технічних працівників, які пройшли, в повному обсязі, профілактичні медичні огляди відповідно до наказу МОЗ України від 23.07.2002 №280 та гігієнічне навчання  відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення;

-не допускати заїзду дітей у дитячі заклади оздоровлення та відпочинку у т. ч. організованих патріотичних зборів, наметових таборів тощо (будь-якої форми власності без їх попереднього комісійного обстеження та отримання акту прийомки відповідно до Державних санітарних правил і норм «Улаштування, утримання і організація режиму діяльності дитячих оздоровчих закладів» ДСанПІН 5.5.5.23-99, «Державних санітарних норм і правил влаштування, утримання та організації режиму діяльності дитячих наметових містечок»;

-при підготовці до проведення дитячих організованих зборів (військово-патріотичного, культурно-мистецького спрямування) терміном перебування понад один день, забезпечити відповідно до вимог чинного законодавства організацію проживання, харчування, водопостачання учасників, залучення до обслуговування заходів кваліфікованого персоналу з високим рівнем гігієнічних знань, розпочати роботу необхідно за умови проведення комісійної перевірки, за участі фахівців Держпродспоживслужби.

- при виборі території пляжу треба виключити можливість несприятливих та небезпечних природних процесів і забруднення промисловими та побутовими об'єктами, для чого пляж повинен  розташовуватися на відстані не менше 500 м від, місць скиду стічних вод, стійбищ та водопою худоби і т. ін.;

- пляж і берег у місці купання повинні бути відлогими і мати рівний рельєф, добре інсольовані і мати захищені від вітру майданчики, обладнані навісами від сонця і пофарбованими тапчанами та лавами. Зона, передбачена для купання, позначається на поверхні води яскравими плавучими сигналами, які добре видно;

 -кількість місць на пляжі повинна становити 50% вміщуваності оздоровчого табору, а мінімальна площа на одну дитину - 4 кв. м. Санітарно-технічне обладнання території  пляжу включає кабіни для переодягання, вбиральні каналізовані на відстані не  менше 30 м від водоймища, і не менше 20 м від межі пляжу, при відсутності каналізації необхідний водонепроникний вигріб, душові кабіни та питні фонтанчики, які плануються з розрахунку: 1 кабіна для переодягання на 50 дітей, 1 душова кабіна - на 40 дітей, 1 унітаз у вбиральні –на 75 дітей, 1 питний фонтанчик (висота струменя 15 - 20 см) - на 100 дітей.

Про заборону використання для харчування дітей в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку продуктів харчування, продовольчої сировини, готових страв

Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області нагадує – в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку категорично забороняється замовляти, приймати та використовувати:

  • залишки їжі від попереднього прийому, а також приготовану напередодні їжу:
  • гриби;
  • фляжне молоко без кип'ятіння, фляжного сиру, сметани і зеленого горошку без термічної обробки;
  • кров'яні та ліверні ковбаси, яйця і м'яса водоплавних птахів;
  • консервовані продукти домашнього виготовлення;
  • м'яса, яке не пройшло ветеринарного контролю;
  • м'ясні обрізки, субпродукти (діафрагму, кров, легені, нирки, голови тощо), за винятком печінки та язика, а також свинину жирну, свинячі баки, річкову та копчену рибу, соуси, перець, майонез;
  • вироби у фритюрі, у тому числі чіпси, вироби швидкого приготування;
  • газовані напої, квас, натуральну каву;
  • кремові вироби;
  • вершково-рослинні масла та масла з доданням будь-якої іншої сировини (риби, морепродуктів тощо);
  • продукти, що містять синтетичні барвники, ароматизатори, підсолоджувачі, підсилювачі смаку, консерванти.

 Забороняється виготовлення кислого молока і інших кисломолочних продуктів, млинців з м'ясом, макарони по-флотськи, кондитерських виробів з кремом, кремів, напоїв, морсів, квасів, холодців, заливних блюд (м'ясних та рибних), форшмаків з оселедців, виробів у фритюрі, паштетів, використання фляжного сиру з непастеризованого молока.

 Підстава: Державні санітарні правила і норми «Улаштування, утримання і організація режиму діяльності дитячих оздоровчих закладів» ДСанПіН 5.5.5.23-99, спільний наказ МОЗ і МОН України від 15.08.06р. №620/563.

 

Прочитано 926 разів

Адреса

14034, м. Чернігів,
вул. 1-го Травня, 180

Режим роботи

Понеділок-Четвер 8:00-17:00
П'ятниця 8:00-16:00
Обідня перерва 13:00-13:48

Контакти

(04622) 3-01-19
(0462) 678-613
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Цілодобова гаряча лінія

044 364 77 80
050 230 04 28

Урядова гаряча лінія

1545

Подати електронне звернення громадян


Введіть Вашу e-mail адресу:

Please publish modules in offcanvas position.

ГУ Держпродспоживслужби в Чернігівській області Офіційний портал