На сьогодні спостерігається негативна ситуація на споживчому ринку України, яка пов'язана з продажем продукції на замовлення, поза торговельними або офісними приміщеннями, а також укладенням договорів на відстані, тобто через Теле, або Інтернет магазини.
Так суб'єктами господарювання порушуються права споживачів при реалізації продукції на замовлення, поза торговельними або офісними приміщеннями та на відстані стосовно належної якості, безпеки і торговельного обслуговування.
Вищезазначені порушення проявляються, як правило, в тому, що суб'єкт господарювання, всупереч вимогам статей 12, 13 Закону України «Про захист прав споживачів» та вимогам Правил продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 19 квітня 2007 р. № 103, не оформлює належним чином правовідносини зі споживачем, а саме - не надає споживачеві документ, який засвідчує факт укладання договору, що надалі буде підставою для виникнення взаємних прав та обов'язків, а також не надає споживачеві необхідну, достовірну, своєчасну та доступну інформацію, яка передбачена законодавством про захист прав споживачів.
Відповідно до законодавства про захист прав споживачів такий документ повинен містити таку інформацію:
- дату укладення договору
- найменування та місцезнаходження продавця (виконавця)
- найменування продукції
- ціну
- строк виконання робіт (надання послуг)
- інші істотні умови договору; права та обов'язки сторін договору
При цьому, інформація, яка повинна надаватись продавцем споживачу при реалізації продукції за договором поза торговельними або офісними приміщеннями, відповідно до розділу І п. 1,6. Правил, повинна містити:
- найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензії
- основні характеристики товару
- ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати
- гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом товару
- інші умови поставки або виконання договору
- мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки товару
- вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу
- період прийняття пропозицій
- порядок розірвання договору
Відсутність зазначеного документа та інформації про суб’єкта господарювання може привести до того, що управління захисту споживачів не в змозі виконати покладені функції щодо захисту прав споживачів та вжити заходів до таких суб'єктів господарювання, передбачених чинним законодавством.
Найбільшою проблемою, з якою стикаються Управління захисту споживачів при розгляді звернень споживачів в таких ситуаціях є відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця (виконавця), оскільки провести перевірку у цьому випадку є неможливим, а відповідно до Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області та ст. 26 Закону України «Про захист прав споживачів», розшук суб'єктів господарювання до повноважень Головного управління не належить, а тому звернення споживачів залишаються не вирішеними по суті.
На підставі вищевикладеного, для поліпшення ситуації на споживчому ринку України, пов'язаної з порушенням прав споживачів під час продажу їм продукції на замовлення, поза торговельними або офісними приміщеннями та укладення договорів на відстані просимо громадян-споживачів бути уважними при замовленні продукції через теле-, або Інтернет магазини і вимагати від суб’єктів господарювання належного оформлення документів.
Також повідомляємо, що за захистом своїх прав споживачів громадяни завжди можуть звернутись до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області: м.Чернігів, вул. 1-го Травня 180, або за тел. 3-01-19.